Kumbang & Bunga

Sep 28, 2009

- - -resipi rahsia cucur jagung- - -

...mauning semua...
...owhhh, hari ni lieya bangun awal tau...
...betul, tak tipu...(tp bangun sbb terpaksa hantar ibu kerja..huhu..=p)

...today is tuesday...yer semua org tau hari ni hri selasa...
...tp tak semua tau, lieya dah nak kene balik UUM mlm ni...(watper org nak tau plak kan)
...waduhhh, bahang assignment yg berlambak dah terasa dah ni...
...eihhh, ckup,cukup,cukup...
...cerita dah lari dr topik...
...kalau cerita assignment tu,nnt hilangmood nakcerita rahsia cucur jagung lieya ni...

...jengjengjeng...
.
.
.
.
.

...resipi rahsia nyer...

...urm...

.
.
.
.
.

...rahsianyer air tgn tukyah lieya laaaa...
...(sorry siape yg rasa tertipu)...

...tp kan, ntah kenapa, cucur jagung tukyah buat mmg sedap...
...tukmi, ibu, makngah,siapa2 la, tak sesedap tuk buat...

...kalau balik kampung pun, cucur jagung ni, memang makcik2 lieya tolak kat tuk...
...semua nak tukyah yg buat...

...chef noriah...=D
...mula2,jagung tu potong mcm pic 1st tu...
...jagung kene bnyk, br sedap wangi lazat hohoho punyer...

...daun kucai, bawang dan cili sikit...

...masuk jugak udang yg di kopek kulit, garam sesedap rasa...

...tepung mestilah kan...

...air???, haaaa lieya tgk tuk buat kan, rasanyer tuk tak letak bnyk air..

...masukkan air, ikut kuantiti tepung...
...taknak banyak air, taknak nnt tepung cucur tu cair...

...biar tepung cucur tu likat2 mcm dlm picture tu...

...dah siap...senang jer kan...(tp buat sndiri selalu tak jd cam tukyah punyer)

...lepas tu goreng...

...lg 1 kan, cucur yg tuk masukkan dlm kuali comel2 jer bulat2...

...tapi bila lieya masukkan, hurrrmmm, mcm2 bentuk keluar...
...tak pasal jer kene bahan ketawa katdapur...
...jd nyer, tugas lieya tukang goreng jer...
...comel jer tukyahgoreng...
...comel xpenting, yg penting dia punyer rasa...
...fuhhhh, cucu2 semua makan tak pandang2 dah...
...tak de kuah kacang, takde sos pun gerenti sedap...
...mkn begitu sajer...=)

...2budak kecik yg menyibuk main masak2...
...dorang ni amik tongkol jagung tu, pastu main2 ngan pisau tumpul...
...sibuk jer kat dapur...



...

4 comments:

Fatt Chin Choy said...

oh ko ni junior UUM aku ler ni

hi junior

miss zeila said...

kamu..cepat la balik..byk saimen..nak kena present khamis ni..huhu

miss zeila said...

kamu..cepat la balik..byk saimen..nak kena present khamis ni..huhu

Pocket said...

ok, now i know why my
cucur kodok
cucur jagung
cucur udang
gagal semuanya,
adehlaaa....

cair sangat rupanya doh pocket!!
besok experiment!!