Kumbang & Bunga

Jul 30, 2009

- - -aper yg kuning tu??- - -

...aper yg kuning??...
=)
...jagung laa...
...sebab jagung warna kuning...=p

...jagung categori sayur-sayuran kerrr...
...rasanyer bukan buah kan...
...confuse2...

...tp yg pasti, aku memang minat jagung...
...ada siapa2 minat jagung...
...hohooo, siapa tak mkn, rugi laaa haiii...




...tgk jagung fresh ni...


...fresh dr ladang tau...


...sedap bila di rebus...




...sedap jugak bila di bakar...
...sedap laaa, bakar2 pastu letak butter, n garam...
...pastu, mkn panas2...perrghhh, memang syiokkk gileerrr...


...yg ni pulak, isi2 jagung di cabut2, menjadi sebegini...


...bila rebus, mkn dalam cup...
...rasanyer yg ini, jarang buat sendiri kat umah, mesti beli kat luar punyer...
...tp yg ni mahal cikit...takdalah mahal sgt...RM2.50...
...aku selalu suka jagung ni campur susu...
...lemak berkrim gituuuu...



...ada jugak mkn campur sos cili sikit...
...tp aku tak pernah la try...


...sweet corn muffin...

...yg ini, paling aku suka...
...selalu mkn kat kenny rogers...
...teringin buat sendiri...
...siapa2, ada resipi rahsia, leh la cube...=)


...huihhhh, bnyk nyer jagung...

...jagung rebus...

...jagung bakar...

...jagung manis...

...muffin jagung...

...ice cream jagung, sedapnyerr...

...cucur jagung...

...bubur jagung...

...lg aper lg???...


...yg pastingnya, aku memang minat jagung...

...ada satu lg berkaitan jagung...heheee...

...dadih jagung...

...nak buatnyer, mak aihh, kacang jer...
...mesti korung semua dah tahu, tp aku baru jer tahu...
...kesian kan ?? =p...

...so, aku nak tunjuk laa aku buat mcm maner...

...mula-mula...
...jerang air dulu...



...pastu, masukkan gula yer, dlm 100gram kut...
...siapa nak manis, letak la lebih...


...aku prefer jgn manis sgt...


...tukang masak sy seorang sajer... =D

...kacau jgn tak kacau...



...kemudian, masukkan susu cair carnation...

...tak kisah la ideal ker, f&n ker, janji susu cair...
...nnt, air didh tu, tukar warna susu cair tu...

...dah mendidih, matikan api...


...akhir sekali, masukkan serbuk dadih...

...serbuk dadih perisa jagung...
...murah jer....
...blh di beli di mana2 kedai runcit yer...
...hehee...



...kacau sehingga rata...




...masukkan dlm bekas aper2 pun boleh...

...aku agihkan kpd dua bekas...
...satu letak nata di coco...
..satu lg tak letak...sebab, adik2 tak mkn...

...nata D coco + ddadih...
...jd nyer, NATA D DADIH...

...senang kan nak buat dadih...

...nota kaki: aku bukan promot jagung sebab family aku ada ladang jagung ker, sbb berniaga dadih ker aper ker kan...ini semua cerita jagung dr lieya orange sahaja yer...=D

...

13 comments:

ezzah_puteri said...

weh..coba wat puding jagung..lagi sodap wa cakap lu =)

IxoR@ said...

sis suka jagung bakar....rasa marjerin...ermm...sedap!!! makan panas-panas....

:D

::aien:: said...

suka sgt jagung dlm cup+susu cair.
Nyumnyum~
Lama xmkn..


Ngee~

RobinHood said...

wah...sedap neh..
bak skit..
ada lagi x?

naqiubex said...

Nice thanx for sharing this

bulu said...

haha..
sedap ker..
x offer pun.
huhu...
nanti ade masa wat la lagi..
anta kat 378
hehehe

Joni-Joni-Joni said...

umm yummy saya suka jagung apa lagi kalo di buat saus...angan enak..sudah pernah buat saus jagung????
salam hangat
joni

panggil aku shEh said...

giler best siak!!
saya suka jagung.....!!!

lieya orange M.I. said...

...ezzah- dah buat dah yang itu...
...custard jagung, sama la ngan puding jagung kan...=)

lieya orange M.I. said...

...sis- huhuu, jagung bakar mmg sedap kan...tgk hitam2 tu, menyelerakan...

...aien- hohooo, kolestrol tinggi tau...=p

lieya orange M.I. said...

...robin hood- dah habis dah...wat laa, senang tau...

...naqiubex- okeyyy, try to do k...=D

lieya orange M.I. said...

...bulu- hishhh, nama lain tak ada ker...
...nnt lieya wat, nnt lieya hantar la kat 378 tau...
...=D...

lieya orange M.I. said...

...joni- saus tu aper eik...
...kurang ngerti lorhhh...=p


...sheh-sy pun suka...=)